Welk soort bedrijfswebsite heb jij?
Als bedrijf wil je graag dat jouw bedrijfswebsite niet alleen een digitaal visitekaartje is, maar ook voor je rendeert. Dat laatste gebeurt bij veel websites te weinig en in veel gevallen komt dit doordat de website geen duidelijke functie heeft. Een goed voorbeeld is een bedrijf dat graag nieuwe leads via de website wil genereren, maar door de vele informatie op de website de bezoeker niet tot een conversie kan verleiden. Een conversie is bijvoorbeeld een aankoop of de inschrijving op een nieuwsbrief. Dus wil je meer conversie, dan zal je eerst moeten vaststellen wat voor soort bedrijfswebsite je hebt. We beschrijven hieronder de 7 meest voorkomende bedrijfswebsites.
7 soorten bedrijfswebsites
1. Corporate site
Een corporate site ondersteunt interactie tussen klanten, medewerkers, pers en aandeelhouders. Een voorbeeld van zo’n bedrijfswebsite is Bindinc.
2. Communicatiesite
Communicatiesites zijn er veelal om bezoekers te informeren over de producten en diensten die de aanbieder aanbiedt. Daarentegen is er geen mogelijkheid om deze producten of diensten op de website aan te schaffen. Een voorbeeld van zo’n bedrijfswebsite is Grundig en Unilever.
3. Brand site of merksite
Bij een brand site of merksite gaat het om een interactieve bedrijfswebsite met veel ontspanning, die merkkennis en merkperceptie willen verbeteren. Het doel is het versterken en promoten van een merknaam of product. De bezoeker vindt op deze websites veel informatie over de positionering en ontwikkeling van een merk of product. Het merk zorgt op hun website dat jij je als doelgroep met hun kunt identificeren en jij je nog meer gaat binden aan het merk. Op een brand site of merksite is het niet mogelijk om producten van het desbetreffende merk aan te schaffen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de bedrijfswebsites van Red Bull, Heineken, Coca-Cola en McDonald’s.
4. Webshop of verkoopsite
Deze websites hebben als hoofddoel om de bezoeker tot een aankoop te verleiden. Veelal ondersteund door geïntegreerde marketing. Goede voorbeelden zijn webshops van bijvoorbeeld Wehkamp, Bol.com en Ticketmaster.
5. Dienstverlening site
De functie van dit soort bedrijfswebsites lijkt een beetje op die van het oude loket waar je je fysiek moest melden. Op dit soort websites vind je informatie en een klantenservice. Denk hierbij aan websites van de overheid, reparatiediensten, de helpdesk en bijvoorbeeld die van de belastingdienst. Daarnaast speelt dit soort bedrijfswebsite een rol in het productieproces van de bezoeker. Voorbeelden hiervan zijn ns.nl en internet bankieren.
6. Inhoud- en publicatiesite
Inhoud- en publicatiesites richten zich voornamelijk op het plaatsen van informatie voor een bepaalde doelgroep of situatie. In de basis is het verdienmodel van deze websites gebaseerd op inkomsten uit advertenties, affiliates of abonnementen. Alles op deze websites draait om content die vaak uit een combinatie van afbeeldingen, teksten en video’s bestaan. Deze websites staan bijvoorbeeld bekend als nieuwswebsites zoals NU.nl en TV Gids, maar ook populaire blogs zoals Androidworld of BeautyLab. Veel bezoekers op je bedrijfswebsite betekent dat het een interessante plek is voor adverteerders. Mocht de bezoeker uiteindelijk iets kopen bij een webshop waar hij vanuit een artikel naar toe is gelinkt, dan ontvangt de eigenaar van de website een klein percentage van jouw aankoop (affiliate).
7. Leadgeneratie site
Op dit type bedrijfswebsite vinden meestal geen online verkopen plaats en zal de bezoeker op basis van de informatie op je website verleidt moeten worden om contact op te nemen of een offerte aanvraag te doen. Dit gebeurt meestal via een digitaal formulier dat snel beschikbaar moet zijn op de website. Door meer toegevoegde waarde te bieden, is de bezoeker eerder bereid om zijn gegevens achter te laten. Een goed voorbeeld hiervan is het bieden van een download van een whitepaper met specifieke informatie over de dienst of product waar de bezoeker in geïnteresseerd is. Uiteraard is dit document beschikbaar nadat hij zijn gegevens heeft achtergelaten. Als je die gegevens hebt kun je hem op basis van interesses verder benaderen met behulp van online- en offline marketingtools zodat hij uiteindelijk een klant wordt. Een voorbeeld hiervan is Funda en Allsecur.
isource ontwikkelt al jaren succesvolle websites voor het bedrijfsleven. Naast een mooie vormgeving hebben deze websites een taak. Wij zorgen er voor dat je website ook echt werk uit handen neemt. Is jouw bedrijfswebsite ook aan verbetering toe of ben je toe aan een nieuwe website? Neem dan contact met ons op.