Waarom WooCommerce als webshop?

Er is een groot aantal e-commercesystemen, maar de twee bekendste zijn toch wel WooCommerce en Magento. Het platform Magento zat geruime tijd veilig op de troon in webshopland. WooCommerce doet haar uiterste best om Magento van deze troon te stoten. WooCommerce, een extensie van WordPress, is het eerste systeem dat een webshop mét een uitgebreid contentmanagementsysteem (CMS) biedt. Door de komst van deze extensie is er eindelijk een platform waarin de combinatie webshop-website goed te maken is. Een goed CMS binnen jouw webshop is zeker iets wat je wilt en dit is dan ook kostbaar. Hoe bezoekers jouw webshop ondervinden hangt namelijk grotendeels af van de content. Pagina’s met aantrekkelijke teksten en prikkelende beelden dragen bij aan het onderscheidend vermogen van je webshop en het vertrouwen dat je wekt richting je bezoekers. Daarbij leidt betere content weer tot meer conversie.

WooCommerce-Magento

Door middel van Google Trends is te zien dat Magento nauw wordt opgevolgd door WooCommerce.

WooCommerce is sinds 2015 onderdeel van WordPress

WooCommerce was niet het eerste webshopsysteem binnen het WordPress CMS. Er waren al meerdere webshopsystemen beschikbaar, bijvoorbeeld Joomla en Drupal. De ontwikkelaars achter WordPress, Automattic, zagen het volledig zitten met WooCommerce. Om deze reden hebben zij WooCommerce in mei 2015 overgenomen voor een schappelijke prijs van meer dan 30 miljoen dollar. Naar schatting zijn er meer dan 600.000 webshops die draaien op deze extensie. Daarnaast staat WooCommerce met ruim 7,5 miljoen downloads in de Top 10 meest gebruikte extensies van WordPress.

Wat zorgt ervoor dat WooCommerce zo succesvol is?

Met de WooCommerce-extensie kun je WordPress inzetten als webshopplatform. De extensie werkt naadloos samen met WordPress. Je kunt in één klap een webshop starten met een website eraan vast of juist een website met daarbij een webshop. Je kunt met WordPress ook een weblog starten. Op deze manier ontstaat het eerste webshopsysteem waar ook nog eens een goed CMS aan hangt. Alles komt vanuit één gebruiksvriendelijk systeem en content beheer is gemakkelijk.

Een basisinstallatie van WordPress is voldoende om te starten met WooCommerce. De combinatie WordPress-WooCommerce heeft een voordeel, namelijk de schaalbaarheid van het systeem. Wanneer jouw webshop razendsnel groeit staat helemaal niets deze groei in de weg. Dit komt omdat er op een WordPress-omgeving altijd doorontwikkeld kan worden.

Daarnaast is er vanuit WooCommerce de mogelijkheid om koppelingen te maken met andere systemen. Via een zogeheten Application Programming Interface (API) kun je bijvoorbeeld producten, klanten, voorraden en meer toegankelijk maken voor je gebruikers. Bekende systemen die met webshops werken – administratiepakketten zoals Exact, betaalproviders zoals Buckaroo en verzendmodules zoals Paazl – kunnen eenvoudig aan WooCommerce gekoppeld worden.

WordPress Multilingual (WPML), de grootste multilanguage plug-in van WordPress, heeft voor WooCommerce een plug-in ontwikkeld om websites gemakkelijk meertalig te maken. Op deze manier kun je jouw webshop vrij eenvoudig multi-domain, multilanguage en multi-currency opzetten en direct profiteren van een groter afzetgebied.

Als het om Search Engine Optimization (SEO) gaat, is Yoast SEO de meest bekende plug-in voor WordPress. Deze plug-in is eveneens beschikbaar voor WooCommerce. Op deze manier kun je Yoast SEO inzetten om je content te optimaliseren en je vindbaarheid op het internet te vergroten.

Tot slot is alles mogelijk door de eenvoud van het WordPress CMS, of je nu een custom made design of mooie template wilt gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je snel een professioneel uitziende webshop in WooCommerce kunt opzetten.

De reden dat WooCommerce toch nog iets beter kan worden

Op het gebied van grotere webshops met duizenden artikelen, verdeeld over verscheidende categorieën, is Magento nét iets stabieler dan WooCommerce. Dat Magento stabieler is op het gebied van grotere webshops, komt doordat de databasestructuur van Magento is ingericht op grote webshops. Daarnaast zijn er relatief veel extensies nodig om een goede WooCommerce-webshop voor de Nederlandse markt te laten werken. Desalniettemin is het duidelijk en terecht dan WooCommerce in opkomst is.

Een kijkje in de toekomst

Magento kan nog eventjes rustig ademhalen, want WooCommerce is qua webshopfunctionaliteiten en inrichting op e-commerce nog niet zover al Magento. Het is aan WooCommerce en WordPress om een solide en stabiel systeem te zijn. Als dat lukt wint WooCommerce het van Magento, maar dan moet WooCommerce wel voor 90% het niveau van Magento bereiken. Magento maakt alleen nog kans als zij zich niet alleen op webshopfunctionaliteiten richten, maar ook op nieuwe mogelijkheden zoals het kunnen plaatsen van content.

Wat heb je nodig om WooCommerce te draaien?

Voor het effectief draaien van WooCommerce op je WordPress-website heb je het volgende nodig:
Goede hosting voor het tonen van je website op het internet.
Een domeinnaam voor een unieke aanduiding van een locatie op het internet.
Een snelle website voor het vasthouden van je bezoekers.

Toch is het helemaal niet gek om voor Magento te kiezen wanneer je een webshop wilt starten met specifieke functionaliteiten. Het is echter belangrijk om te weten dat bij de nieuwste versies van Magento het systeem er weer anders uitziet dan bij een oudere versie. Veel webshops moeten namelijk een heuse verbouwing ondergaan om over te stappen naar een nieuwere versie. Als je voor deze keuze staat is het belangrijk om te weten dat tegenwoordig veel webshops in WooCommerce gebouwd zullen worden.

Contactformulier